Napisano: 2010-03-12
Z badań, które opublikował „Puls Biznesu” wynika, że Polak jest najbardziej lojalnym pracownikiem w Europie. – To ogromny sukces polskich pracodawców. Oznacza to, że mimo spowolnienia gospodarczego udało się naszym firmom właściwie komunikować się z pracownikami i nie nadszarpnąć ich zaufania do pracodawcy – mówi Magdalena Janczewska, ekspert ds. społeczno-gospodarczych Konfederacji Pracodawców Polskich.
Jak wynika z cytowanej przez gazetę ankiety firmy doradztwa personalnego Kelly Services, aż 68 proc. Polaków deklaruje „całkowite przywiązanie” do swego dotychczasowego pracodawcy. To najwyższy wynik w Europie. Trudny okres spowolnienia gospodarczego sprawił, że dzisiaj pracownicy są nawet bardziej lojalni wobec swojego pracodawcy – stwierdziło tak 16 proc. ankietowanych. Odmiennego zdania było dwukrotnie mniej pytanych.
Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest właściwe zarządzanie firmą oraz dobra komunikacja pomiędzy kadrą menadżerską, a załogą. – Polscy pracodawcy dobrze odrobili lekcję z zarządzania kryzysowego. Zamiast udawać, ze wszystko jest w porządku i blokować informacje o gorszych wynikach firmy, potraktowali pracowników jak partnera i postawili na transparentność – uważa Janczewska. Rzeczywiście pracownicy, którzy stracili zaufanie do firmy tłumaczą to właśnie przede wszystkim upadającym morale i złym zarządzaniem.
W ankiecie poproszono także pracowników o wymienienie jednej rzeczy która sprawiłaby, że byliby jeszcze bardziej lojalni. 41 proc. postawiło na „interesującą i bardziej rozwijającą pracę”, a 29 proc. na wyższe zarobki i świadczenia. – Te wyniki obalają mit powszechnie funkcjonujący u wielu firmach, że to pieniądze są kluczowe. Pracownicy zaczynają dojrzewać i zaczynają coraz większą wagę zwracać na to co robią, a nie tylko za ile. Liczą się dla nich przyjazne środowisko pracy, sposób zarządzania przedsiębiorstwem, wyzwania, jakie przed nimi stoją, oraz to, czy to co robią jest ciekawe. Dlatego warto, aby w ślad za nimi zaczęli dojrzewać także pracodawcy. Jeśli nie dostrzegą tych tendencji, mogą zacząć tracić pracowników – mówi Janczewska. Potwierdzają to kolejne dane. Aż 36 proc. ankietowanych stwierdziło, że do opuszczenia firmy skłoniłby ich brak szans na awans, a 19 proc. - złe zarządzanie firmą. Tylko 13 proc. złożyłoby wypowiedzenie ze względu na niskie zarobki. Polscy pracownicy, szczególnie ci dojrzali, zaczynają także coraz częściej doceniać wagę reputacji ich miejsca pracy. Aż 55 proc. respondentów w wieku 48-65 lat uznało reputację firmy za „bardzo ważne” kryterium wyboru.
Konfederacja Pracodawców Polskich jest największą i najstarszą organizacją pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 7000 firm, zatrudniających ok. 3 mln pracowników. 85 proc. z nich to firmy prywatne, a 15 proc. należy do Skarbu Państwa. Konfederacja jest uznanym partnerem społecznym w Polsce i w Europie, reprezentuje stronę pracodawców w Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno – Gospodarczych. Prezydentem KPP jest Andrzej Malinowski. Z inicjatywy KPP, powstało m.in. Centrum Monitoringu Legislacji – pierwsze w Polsce forum, pozwalające śledzić proces legislacyjny na każdym etapie oraz umożliwiające przedsiębiorcom wpływ na kształt i jakość stanowionego prawa (www.cml.kpp.org.pl). KPP powołało również Obserwatorium Regionalnych Rynków Pracy, w ramach którego prowadzony jest wielowymiarowy, rzetelny i systematyczny monitoring regionalnych rynków pracy w Polsce, z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań pracodawców (www.obserwatorium.kpp.org.pl).