Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Oferty pracy 24h .pl

Znajdź swoją wymarzoną pracę:

Możesz także skorzystać z Zaawansowanej wyszukiwarki

proste jak 1, 2, 3!

  1. Wyszukaj ofertę
  2. Wyślij CV / List motywacyjny
  3. Zdobądź pracę!

Bez rejestracji!

Bez zakładania kont!

Copywriter

Napisano: 2009-10-08

COPYWRITER - POMALUJE TWÓJ ŚWIAT!

Jeszcze kilka lat temu zawód całkiem nieznany. Dzisiaj coraz bardziej popularny zwłaszcza wśród kreatywnych humanistów, którzy pragną połączyć tworzenie tekstów oraz ich redakcję z szeregiem działań składających się na pracę w branży reklamowej.

Zgodnie z tym, co podaje encyklopedia internetowa - Wikipedia, copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów i sloganów reklamowych dla prasy, radia, telewizji oraz w reklamie internetowej. Jednak to nie wszystko. Zakres obowiązków osoby, która nosi to miano jest dużo większy. Lepiej niż angielska nazwa oddaje to język francuski. Concepteur-redacteur tłumaczy się jako twórcę, pomysłodawcę- redaktora.

Jaka jest specyfika tej profesji?

Copywriter odpowiada za ubranie w słowa koncepcji reklamowej. Jego praca zaczyna się już u podstaw reklamy – przedstawia pomysł, przygotowuje scenariusz, hasło. Czasem zajmuje się też współpracą z dyrektorem artystycznym, z którym dzieli się pracą. Z grafikiem przygotowuje m.in. charakterystyczny dla kampanii motyw graficzny. W zakresie jego obowiązków leżą także spotkania ze zleceniodawcami, celem przedstawienia im koncepcji oraz wespół dopracować je tak, by końcowy efekt odpowiadał obu stronom. Często pojawia się też na planie, by dopilnować realizacji scenariusza. Można go spotkać i przy montażu spotów. W zakresie jego obowiązków leży także dobór odpowiedniej muzyki do reklamy, często zajmuje się też przygotowywaniem ulotek.

Copywritera nie zamyka się ściśle w ramach czasowych ani przestrzennych. W zależności od etapu pracy powinien więc umieć pracować sam, jak i z zespołem. Parający się tym zawodem artyści często pracują w domu w charakterze wolnego strzelca lub zabierają pracę do domu, by spotkać się w agencji na tzw. „burzy mózgów” i przedstawić zespołowi swoja koncepcję oraz dopracować z nim najlepszą.

Błędne jest myślenie, że praca ta polega na wymyślaniu haseł typu: „promocja”, „dobra zupa” czy „tanie noclegi”. Od copywritera wymaga się dużo więcej. Powinien on być otwarty na słowo pisane i mówione oraz swobodnie się nim posługiwać. Dobrze, jeśli umie bawić się wyrazami, tworząc z nich wpadające w ucho zestawienia. Nie powinny umknąć jego uwadze żargony, a także wszelkie neologizmy, które być może będzie mógł wykorzystać w swojej pracy. Często za sukcesem hasła reklamowego stoi jego własny słowny nowotwór. Znajomość mechanizmów perswazji, manipulacji, zasad komunikacji masowej to niezbędna wiedza potrzebna do stworzenia chwytliwego i zapadającego w pamięć sloganu. Ważne, by był on charakterystyczny tylko dla jednego określonego produktu tak, by konsumenci nie mylili go z innymi. W myślenie copywritera nie powinna więc wkraść się rutyna. Powinien on być zawsze kopalnią świeżych pomysłów.

Kto ma szansę zostać copywriterem?

W związku z tym od copywritera wymaga się predyspozycji w tym między innymi wszechstronności, kreatywności, nieszablonowości. Można powiedzieć, że w tym zawodzie może sprawdzić się każdy, bez względu na posiadane wykształcenie lub jego brak. Jednakże nie ma co ukrywać, że trzeba być bardzo dobrym, by zostać zauważonym przez korporacje zajmujące się tworzeniem reklamy. Mało istotny jest także ukończony kierunek studiów. Dobrymi copywriterami mogą być zarówno dziennikarze, poloniści, jak i angliści czy posiadacze umysłów ścisłych. Jest to bowiem dziedzina, której nie da się zamknąć w konkretnej teorii. Choć panuje przekonanie, że wykształcenie wyższe związane z reklamą właśnie, nieco ułatwia start copywriterowi. Najlepiej jednak uczyć się współpracując z osobami wykonującymi już ten zawód.

Jakie są możliwości awansu w tym zawodzie?

Jeśli copywriter będzie wykazywał się na zajmowanym stanowisku może szybko awansować na seniora copywritera, a w dalszej kolejności na szefa copywriterów, który kieruje zespołem i podejmuje kluczowe decyzje.

Często jednak zawodowcy traktują tę profesję jako dodatkowe źródło zarobku. Trudnią się nim tylko przy okazji spełniania się w innej pracy, często pisarskiej.

Czy ta praca się opłaca?

Wynagrodzenie jakie może uzyskać pracując na tym stanowisku jest niezwykle różnorodne. Zależy przede wszystkim od dobrych pomysłów, za które agencje reklamowe są w stanie bardzo dużo zapłacić. W Warszawie zarobki dobrego copywritera sięgnąć mogą 8000 zł. Senior copywriter ceniony jest bardziej. Miesięczny jego zarobek mieści się bowiem w granicach 11000 – 15000 zł. Poza stolicą wynagrodzenie jest niestety dużo niższe i osiąga maksimum 5000 zł.

Zawód copywritera łączy w sobie nie tylko wiedzę oraz zdolności artystyczne i językowe, ale także takie dziedziny jak socjologia i psychologia. Osoba zajmująca to stanowisko powinna umieć pracować pod presją czasu oraz być odporna na stres. Najważniejszą rzeczą jest chyba umiejętność schowania własnych ambicji artystycznych do kieszeni tak, by sprostać wyobrażeniom klienta i zadowolić go.

natalia jurga

Źródło:

Aci.pl

Pl.wikipedia.org

Użyte tagi:

praca oferty pracy copywriter zarobki

Reklama:

Zareklamuj się na ofertypracy24h.pl

Oferty pracy | Praktyki i Staż | Szkolenia | Poradniki i Artykuly | Dodaj ogłoszenie | Reklama | Regulamin | O nas / Kontakt

Oferty pracy dla każdego już teraz szukaj pracy. Umieść ogłoszenia o pracę w naszym serwisie. U nas również informacje o szkoleniach, kursach które zapewniają podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Firmy maja możliwość darmowej rekrutacji i umieszczania ogłoszeń poszukujących pracowników. Copywriter. Poradniki i artykuły na ofertypracy24h.pl. Praca, baza ogłoszeń dla poszukujących pracy.

© 2009-2024 Aplit Wszelkie prawa zastrzeżone.